top of page
Jan Pieter van den Bovenkamp 82 HR_edite

BLOG_Je verkoopmeeting structuren

De verkoopmeeting die wél werkt (en niet voelt als een verplicht nummer)

Ken je dat? Zo’n verkoopoverleg waarin iedereen zijn laptop opent, regelmatig op de telefoon spiekt en na 1,5 uur nog steeds niet weet wat er nou eigenlijk is besproken? Waar de helft van de mensen niks zegt, de ander vooral aan de woord is, en je je na afloop afvraagt: “Waarom deden we dit ook alweer?”

 

Wij ook. En daar worden we dus echt niet warm van.

Daarom: de verkoopmeeting die wél werkt. Geen energievreter, maar een moment dat structuur en richting geeft. Waarin je samenwerkt in plaats van bijpraat. En waarin je aan het einde denkt: dit was de moeite waard.

Elke week. Maximaal 1,5 uur. Nooit langer. Want als het niet in 90 minuten lukt, dan ligt het niet aan de tijd, maar aan de voorbereiding. Het is het moment waarop je knopen doorhakt.

De structuur van een effectieve verkoopmeeting:

  • 5 minuten - Goed nieuws: begin positief. Dat zet de toon en zorgt voor verbinding.

  • 10 minuten - Rapportage: bekijk de KPI’s. Zijn we op schema of niet? Alleen feiten.

  • 10 minuten - Klanten- en teamreview: wat speelt er bij klanten? Waar loopt het team tegenaan? Het is het moment om issues te spotten voordat ze uitgroeien tot problemen.

  • 5 minuten - To-do’s: Eenvoudig rijtje: dit is gedaan, of niet. Geen excuus. Geen debat.

  • 55 minuten - Bespreekpunten: de kern van de meeting. Wat blokkeert groei of succes? Wat moet er worden opgelost? 

  • 5 minuten - Recap en cijfer: wat zijn de vervolgafspraken en prioriteiten? Het cijfer? Alles onder een 8 is feedback.

Deze structuur is niet bedacht om mensen in een keurslijf te duwen. Het is er om helderheid te geven. Want zodra iedereen weet wat het doel is van de meeting en hoe je daar komt, ontstaat er rust én scherpte.

Een meeting die vastloopt? Het ligt vanaf vandaag niet meer aan de structuur

Marketing = aanwezig. Punt
Omdat de leads die zij genereren direct impact hebben op het werk van sales. En andersom. Als marketing geweldige campagnes draait, maar sales geen tijd heeft om ze op te volgen, dan gaat er ergens iets mis. Door samen aan tafel te zitten voorkom je dat communicatie vastloopt en stimuleer je samenwerking. Ook hoort marketing op deze manier uit eerste hand wat er speelt in de markt. Handig voor het verbeteren van de campagnes. 

Gebruik je brein
Onderbuikgevoel is leuk aan de bar, maar niet in een commerciële vergadering. Bespreek feiten. Welke klanten worden niet opgevolgd? Welke offertes blijven te lang hangen? Wat is de conversie op binnengekomen leads? Die informatie staat gewoon in je CRM. Als dat tenminste goed is ingericht en goed wordt gebruikt.

I.D.S. = de oplossing
Tijdens het onderdeel 'bespreekpunten' komt de kracht van de Level-10 meeting pas echt tot leven. Want daar gebruik je IDS: Identify - Discuss - Solve. Wat is het probleem dat op tafel ligt? Begrijpt iedereen de relevantie ervan? Wanneer dat duidelijk is, kan je een volwaardige discussie voeren die moet leiden tot een oplossing. Of een vervolgactie in de vorm van een To-do. Die mag op de agenda voor de volgende meeting. 

Alles vastleggen, altijd
Gebruik een online omgeving waarin je acties en besluiten noteert. Google Docs, Notion, Confluence, Monday of Asana. Het maakt niet uit. Het digitaal vastleggen van actiepunten zorgt ervoor dat iedereen na de meeting weet: dit zijn de afspraken, dit ga ik doen, en dit is de deadline. Als het niet is vastgelegd, bestaat het niet. Simpel zat.

Elke week scoren
De laatste paar minuten van de meeting zijn misschien wel de belangrijkste. Geef een cijfer. Hoe effectief was deze sessie? Wat ging goed, en wat kon beter? Als je wekenlang een 6 of 7 scoort, dan weet je: er moet iets anders. En nee, dat ligt niet altijd aan het format. Soms ligt het gewoon aan de mensen die erbij zitten ;-)

Dus: geen wollige dagstart of zweverige brainstorm. Gewoon een strakke commerciële meeting die richting geeft en je salesorganisatie wekelijks beter maakt.

De structuur van de meeting is geïnspireerd op de Level-10 van EOS Worldwide.

Contact.

Kom je graag met ons in contact?
Via het contactformulier horen we graag van je.

bottom of page